Udgivet i

Jeg gjorde hvad jeg troede var umuligt – jeg løb et marathon!

Jeg løb et marathon

I starten af foråret satte jeg mig et mål om at skulle begynde at løbe igen og komme afsted minimum 3 gange om ugen. Jeg løb aldrig mere end 5 km, for længere gad jeg virkelig ikke at løbe. Min løbeglæde ændrede sig dog hurtigt. Jeg tilmeldte mig derfor et marathon og jeg gennemførte det! Det har jeg sådan glædet mig til at fortælle jer om! 

Sæt dig selv nogle mål du skal kæmpe for at opnå 

Sæt dig selv et mål

Jeg har aldrig været den store løber. Jeg elsker at være fysisk aktiv og dyrke alt form for sport jeg kan komme i nærheden af, men den store løber bliver jeg aldrig. Og da slet ikke på marathon distancer! Eller det vil sige, det troede jeg i hvert fald ikke jeg ville! Tidligere på året begyndte jeg at løbe igen for at holde min træning og form ved lige. Egentlig var det lockdownen, hvor jeg hverken kunne spille fodbold eller gå i fitness, der fik mig op af sofaen. Jeg købte mig et Garmin løbeur, som hjalp på motivationen! Det kan I eventuelt læse lidt mere om her: https://www.tinybear.dk/traening/garmin-fik-mig-ud-paa-loebeturen

Det har aldrig sagt mig noget bare at løbe – jeg løber jo en masse til fodbold. Så jeg troede aldrig jeg skulle løbe mere end de 5 km jeg altid havde jeg gjort. De første mål jeg satte mig blev hurtigt nået. Jeg løb minimum 3 gange om ugen (MAX 5 KM!) og nåede endda også under 5 minutter per kilometer. Jeg havde også forkælet mig selv med nyt udstyr i form af det Garmin løbeur, men også nye lækre løbesko og noget tøj. Det gør bare en forskel. Om end ikke fysisk så i hvert fald psykisk. 

Jeg begyndte at nyde mine små løbeture!

Den største åbenbaring for mig var dog, at jeg begyndte at nyde mine løbeture. Jeg glædede mig til at skulle afsted og følte mig flyvende. Det har jeg aldrig rigtig oplevet før. Den følelse valgte jeg at udnytte og satte mig et nyt mål. Et mål jeg vidste jeg skulle kæmpe afsindigt meget for at opnå – og måske endda ikke nå. Det var i hvert fald ikke noget jeg nogensinde før havde troet skulle være muligt. Jeg ville løbe et marathon. Det er længe siden jeg har sat mig et så stort mål, men det føles vanvittigt fedt og motiverende. Jeg giver aldrig op, og det skulle jeg heller ikke denne gang! 

Kvinde nyder at løbe og smiler

Det er naturligvis ikke noget man bare gør, så jeg begyndte langsomt at træne op til det. Jeg overvejede et kort øjeblik at få mig en personlig løbetræner, der kunne guide mig igennem det og blive klar til marathon. Havde blandet andet kigget på Nikolaj Bonde: https://nikolajbonde.dk/loebetraener/. Jeg besluttede mig dog for, at dette ville jeg gøre selv! Jeg undersøgte naturligvis en hel masse på nettet og talte med bekendte, der havde lidt mere erfaring. Jeg var jo heller ikke interesseret i at ødelægge mig selv. 

I DID IT!

marathon blev gennemført

Jeg øgede min løbetræning til 4 gange om ugen og øgede langsomt min distance. Det er vigtige ikke at gøre det for hurtigt – og så er det vigtigt at variere. Jeg løb noget interval samt både korte og længere løbeture. Det var vanvittig hårdt at løbe de lange ture, men jeg nød det stadig. Jeg følte mig ikke på noget tidspunkt i tvivl om at jeg ville gennemføre det marathon. Og det gjorde jeg! Efter 22 ugers træning løbe jeg mit første marathon! Min tid blev endda ganske fornuftig synes jeg selv. 4 timer og 16 minutter. Jeg er ganske tilfreds og ret stolt af mig selv!