Udgivet i Skriv en kommentar

Ingefær; den sunde og alsidige lille asiatiske plante

Ingefær er en sund plante

Der er rigtig mange sunde ting at hente i naturen – og en af dem er ingefær. En lille plante med et spøjst udseende, der kan bruges i rigtig mange ting. Jeg satte mig for at undersøge hvor sund den egentlig er og hvad det kan bruges til. 

Ingefær – kosttilskud, medicin eller blot en grøntsag?

Ingefær er en plante der oprindeligt stammer fra Sydøstasien og er i samme familie som gurkemeje og kardemomme. Rødderne fra planten er det vi udnytter og bruger verden over især i vores madlavning. Den har en meget unik smag og bruges derfor både i mad, desserter, syltet som snack, som slik eller endda som ingrediens i læskedrikke som ginger ales. 

Det er sundest at spise rå ingefær

Roden er som sagt det vi bruger og vi bruger det gerne i alle dets mulige former. Både råt, tørret, syltet, revet, snittet direkte i madlavning eller i kapsler, på flasker og hvad man ellers kan komme på. Man får dog mest gavn af dens mange positive egenskaber ved at spise den rå. Fx fintrevet ud over din morgenmad, til sushi eller revet over wok- eller andre asiatiske retter. Jeg bruger også ingefær i the eller i mine smoothies jeg laver om morgenen, det giver lige et ekstra boost. I to af mine smoothie opskrifter i denne artikel, kan I se jeg også har brugt det. 

Ingefær har som sagt mange sunde egenskaber, der gør at vi også er begyndt at bruge det som kosttilskud og et slags medicin. Den indeholder en masse vitaminer og mineraler, som jeg lige vil nævne her. Alene det viser ret klart, hvor sund den er: A vitamin, B vitamin, C vitamin, E vitaminer. Herudover er der også magnesium, kalium, fosfor, silicium, jern, natrium, calcium og zink. Det er især i plantens gingeroler, de mikroskopiske plantestoffer at alt det sunde sidder. 

Hvad er det så ingefær kan gøre for dig og dit helbred?

En af de ting der går igen og igen når jeg læser om ingefær er, at det kan modvirke kvalme og endda ret effektivt. Den går ind og hæmmer serotin-receptorerne, som er det der påvirker og gør du får kvalme. Så det kan bruges både mod køresyge, tømmermænd og endda også efter kemobehandling. Jeg vil dog lige nævne, at det ikke er noget der skal bruges mod morgenkvalme når du er gravid. Du må gerne spise det når du er gravid, men det frarådes ligefrem at øge mængden som et kosttilskud eller medicin. 

Sunde ingefær shots med citron

Det skulle også være en af de mest antiinflammatoriske råvarer, hvilket vil sige, at det kan bruges til at bekæmpe betændelsestilstand i kroppen. Det er igen disse gingeroler der er med til det. Det gør også, at det kan bruges mod slidgigt og dæmpe stivhed og smerter. 

Der findes mange andre påstand om hvad den kan gøre for din krop og helbred, men meget af det er spekulationer. Som så meget andet, mangler meget af det flere undersøgelser og beviser. Det er dog ingen hemmelighed, at det vil gøre mere gavn end skade, hvis du begyndte at spise den dagligt. Det kan fx være som shots du kan tage hver morgen (se evt. et par opskrifter her til hvordan du selv kan lave dem) eller du kan gøre det lidt nemmere og dagligt tage en kapsel med ekstrakt. De kan fx købes i Matas. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *